موتور کشتی ، از اختراع تا انواع موتور ها و کارکرد انواع موتور ها
0

نخستن موتور درون سوز چهار زمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو ، مخترع آلمانی ویلیام وگنر در سال ۱۸۷۶ ساخته شد.

Engine type

موتورهای دریایی به دو دسته  تقسیم می شوند.

  1. دو زمانه
  2. چهار زمانه

در دریا برای موتور کشتی از بنزین استفاده نمی کنیم چون اگر چه بازدهی بیشتری شاید داشته باشد ولی نگهداری آن سخت است و نقطه اشتعال پایینی دارد.

نقطه اشتعال(Falsh Point)

کمترین دمایی که در آن سوخت از خود ، بخارات قابل اشتعال تولید می کند که در مجاورت شعله بطور لحظه ای بسوزد را دمای اشتعال یا Falsh Point گویند. به خاطر همین عیوب از رخه سوخت اصلی در دریا حذف می شود و به جای آن از Diesel oil استفاده می شود و یا از مشتقات و نظایر آن همچون Gas oil  ، مازوت (Heavy fuel oil ) برای اکثر اقیانوس پیماها سوخت اصلی مازوت است.

موتورهای دو زمانه(۲-stroke)

این موتورها دور پایینی دارند با قدرت بالا ، در این نوع موتور کشتی قدرت در یک دور چرخش میل لنگ ، تولید می گردد یعنی در ۳۶۰ درجه خرخش میل لنگ


Stroke

فاصله بین بالاترین و پایین ترین حد حرکت را stroke  گویند.

موتورهای چهار زمانه(۴-stroke)

این موتورها چهار زمانه در دو دور چرخش میل لنگ (۷۲۰ ) درجه ، قدرت تولید می گردد موتورهای چهار زمانه دور بالایی دارند با قدرت متوسط

کورس تراکم :

در کورس تراکم (compression stroke ) مومنتوم میل لنگ شروع به بازگرداندن پیستون به سمت شمع می کند و زمانی که مخلوط هوا/ سوخت توسط پیستون متراکم می شود ، یک خلاء در کارتر ایجاد می شود. در اثر این خلاء سوپاپ ماسوره ای باز می شود و مخلوط هوا / سوخت / روغن را از کاربراتور می مکد.

زمانی که پیستون به انتهای کورس تراکم می رسد، شمع (spark plug) دوباره جرقه می زند تا سیکل تکرار شود. به این دلیل به آن موتور دو زمانه می گویند که در آن یک کورس تراکم و سپس یک کورس احتراق داریم . در یک موتور چهار زمانه ، چهار کورس جداگانه مکش، تراک ، احتراق و تخلیه وجود دارد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X