استخدام در کشتیرانی
0
استخدام در کشتیرانی

استخدام در کشتیرانی


برای استخدام در کشتی رانی یک سری قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که با وجود تفاوت های اندکی در جزییات ولی در کل با هم یکسان اند دراین مقاله به قوانین بین المللی در ابتدا میپردازیم و بعد سراغ این قوانین درایران میرویم .
از جمله قوانین اولیه این است که قرار داد کتبی بین دریانورد، مالک کشتی ویا کسی که مسئولیت کشتی را برعهده گرفته بسته شود .
قرار داد باید حداکثر در ابتدای قرار داد بسته شود. و برای مهندسان و خدمه و به طور کلی اشخاص شاغل در کشتی باید از آغاز خدمات در کشتی انجام گیرد .


دریانورد باید این شرایط را داشته باشد که در مورد کار مشاوره بخواهد.( هر چند در بیشتر جاهای دنیا از جمله کشور ما انجام نمیشود)
طرف قرار داد کار باید یک نسخه از امضا شده توسط کارفرما، مالک کشتی و یا کسی که مسئولیت کشتی را برعهده گرفته دریافت کند .
به هیچ وجه اجباری برای فرم خاصی از قرار داد استخدام دریانوردی وجود ندارد( هر چند در خیلی از جاهای دنیا مثل کشور ما بنا به شرایط تحریم این شرط اجرا نمیشود)


قرار داد کار باید شامل همه ی شرایط مهم اشتغال باشد.
هنگامی که دریانورد کار خود را فسخ میکند تاریخ آن و نیز نحوه ی خاتمه آن کاملا ذکر شود‌.

امورش کار در کشتی رانی
شرایط استخدام دریانوردی( در ایران)


برای همه جای ایران داشتن مدارک زیر برای دریانوردی لازم است. 
• تصویر تمام صفحات شناسنامه
• تصویر مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر ( دانشنامه یا گواهی نامه موقت فارغ التحصیلی )با ذکر معدل کتبی ، رشته تحصیلی و گرایش آن
• تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم ( برای داوطلبان ذکور )
• یک قطعه عکس جدید متقاضی


شرایط ورود به رشته دریانوردی


در بالا به مدارک لازم در جهت آموزش پرداختیم و همچنین در مقالات قبلی در باره ی مهندسی کشتی صحبت کردیم حالا در ادامه به شرایط دوره ی آموزشی و همچنین بخش های تئوری و عملی و به طور کلی شرایط ورود به رشته ی دریانوردی از حیطه ی اموزشی میپردازیم.

اموزش کار در کشتیرانی
شرایط اجرای دوره ی آموزشی


به طور کلی پس از ثبت نام ، اطلاعات کلیه متقاضیان بررسی وافراد واجد شرایط برای حضور در دوره شناسایی و از طریق سایت به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.
پس از ثبت نام و حضور داوطلبان در مرکز آموزش و درطول ترم اول ، اقدامات لازم جهت دریافت استعلام از دفتر حراست و دفتر گزینش انجام خواهد شد. چنانچه پاسخ استعلام ازدفتر حراست و دفتر گزینش مثبت باشد ، امکان ادامه حضورداوطلب در دوره فراهم خواهد بود .


در صورت دریافت استعلام منفی ازدفتر حراست یا گزینش برای برخی از داوطلبان ، این افراد تحت هیچ شرایطی برای دوره کارورزی به کشتیهای ناوگان اعزام نخواهند شد و بایستی از ادامه حضور در دوره خودداری کنند وقطعا هزینه دریافتی بابت ترم اول به شخص مسترد نخواهد شد .


این بخش از دوره شامل ۴ ترم تحصیلی و همچنین دوره های جانبی بشرح ذیل خواهد بود .
الف : دوره افسر دومی نامحدود ( که در مقالات قبلی درباره ی آن صحبت شد) : مشتمل بر ۴ ترم تحصیلی جمعاً به مدت ( هر ترم ۴ ماه و نیم ) و دوره های جانبی شامل:


۱- ایمنی چهارگانه ۲ – آگاهی امنیتی دریانوردان با وظایف تعیین شده ۳- شناور بقا و قایقهای نجات ۴- پیشرفته اطفاء حریق ۵- کمکهای اولیه پزشکی ۶- کاربر مخابرات ۷- رادار وآرپا ۸- ECDIS عملیاتی ۹ – مهارت در فنون عرشه “
ب : دوره مهندس سومی نامحدود ( در بحث استخدام ملوان ساده و همچنین استخدام مهندس کشتی درباره ی آن صحبت شد): مشتمل بر ۴ ترم تحصیلی جمعا به مدت ( هر ترم ۴ ماه و نیم ) و دوره های جانبی شامل :
۱- ایمنی چهارگانه ۲ – آگاهی امنیتی دریانوردان با وظایف تعیین شده ۳- شناور بقا و قایقهای نجات ۴- پیشرفته اطفاء حریق ۵- کمکهای اولیه پزشکی “


بخش آموزشهای عملی (کارورزی روی کشتی ) :
متقاضیان پس از گذراندن دوره تئوری در مراکز آموزش تهران یا بوشهر و قبولی در امتحانات ، برای انجام دوره کارورزی یکساله ( در قالب دو دوره شش ماهه ) به کشتیهای ناوگان تجاری اعزام خواهند شد .

استخدام در کشتیرانی
استخدام بانوان دز کشتی رانی!!


در مقالات قبلی گفته شد که یکی از شروط لازم برای مهندسی کشتی این است که حتما آقا باشد ولی خانم ها خارج از خواندن مهندسی کشتی و آن حیطه در بقیه ی استخدام دریانوردی میتوانند سهیم باشند.
برای مثال شرکت کشتی رانی ماد ران دریا به استخدام حسابدار خانوم آگهی جذب داده است.
که آگهی به شرط ذیل بوده است.


((یک‌ شرکت‌ معتبر کشتیرانی (ماد ران دریا)‌ از متقاضی های جویای کار در حوزه مالی و حسابداری با حداقل ۲ سال سابقه کار در شرکت کشتیرانی همراه با تجربه مفید کاری ، آشنا با قوانین مرتبط ،بیمه و حقوق ، ترجیحا مالیات و آشنایی کامل با نرم افزارهای آفیس و مالی در تهران دعوت به همکاری مینماید))
همچنین بانوان میتوانند خارج از حسابدار در بعضی از شرکت ها به عنوان آشپز کشتی کار کنند که آن هم میتواند برای بعضی ها لذت بخش باشد ( که البته در کشور ما بیشتر شرکت ها ملوان آشپز مرد استخدام میکنند)

رشته دریا نوردی

دریا نوردی یک رشته تخصصی است و فردی که دارد وارد این رشته می شود باید قابلیت های فیزیکی و روانی خاصی داشته باشد . و از سلامت کامل جسمی برخوردار باشد.

فرصت های شغلی رشته دریا نوردی

کشور عزیز ما ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد و وجود دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب فرصت شغلی بسیار متنوع و مساعدی را برای علاقه مندان به استخدام در دریا و مشاغل مرتبط با دریا و نیز جویندگان کار با درآمد بسیار خوب در کشتی رانی و مشاغل مرتبط با سازمان بنادر و دریا نوردی فراهم نموده است.

چگونه در سازمان بنادر و دریا نوردی یا کشتی رانی استخدام شویم برای استخدام در کشتی رانی جمهوری اسلامی و شرکت های دولتی هم سنخ و شرکت های خصوصی جهت استخدام و اشتغال دارا بودن یک سری شرایع عمومی استخدام و نیز شرایط تخصصی لازم می باشد.

چگونه در کشتیرانی استخدام شویم

چگونه در کشتیرانی استخدام شویم؟

به دو روش می توان دریا نورد شد و در نهایت به استخدام در کشتی رانی یا سازمان بنادر و دریا نوردی در آمد.

دانشگاه دریانوردی

پس از قبولی در کنکور و ثبت نام در دانشگاه های دریا نوردی موجود در کشور از قبیل محمود آباد در مازندران- دانشگاه آزاد خارک، دانشگاه علوم دریایی چابهار و.. و پس ازاخذ مدرک می بایست در آزمون های شایستگی سازمان بنادر و دریا نوردی ثبت نام کند و در صورت قبولی و دریافت گواهی نامه شایستگی کلیه شرایط استخدام و یک شغل خوب و با درآمد بالا را خواهی داشت.

هنرستان دریانوردی

جهت استخدام و اشتغال در کشتی رانی یا سازمان بنادر و دریا نوردی روش آموزشگاهی نیز موجود است. در نظام آموزشگاهی داوطلب مستقیما از طریق آزمون های مراکز آموزشی جذب آموزشگاه های دریا نوردی همچون موسسه آموزشی کشتی رانی و یا آموزشگاه دیگر خواهند شد و پس از طی آموزشهای تئوری و کارمندی و شرکت در آزمون های سازمان بنادر مدرک لازمه جهت استخدام و اشتغال را خواهند گرفت.

 

اموزش کار در کشتیرانی

آیا تا به حال به داشتن شغلی در دریا فکر کرده اید؟ آموزش به عنوان یک افسر در کشتی باری یا مسافری در صنعت حمل و نقل تجاری جهانی بوده اید؟

اگر می خواهید یک حرفه هیجان انگیز بین المللی در یکی از مهمترین و پویاترین صنایع جهان داشته باشید
حتما به استخدام در کشتیرانی فکر کنید .

افراد به دلایل مختلف شغل در صنعت دریایی را انتخاب می کنند و مسیرهای شغلی مختلفی وجود دارد که می توانید در بخش دریایی طی کنید. مشاغل از همه چیز از کارهای دستی به سبک قدیمی گرفته تا موقعیت های بسیار ماهر و فنی که به سالها آموزش و تسلط نیاز دارند ، متغیر است.

برای کسانی که جدی در ورود به صنعت دریانوردی هستند ، راهی بهتر از برنامه های کارآموزی دریایی وجود ندارد.

حداقل سطح آموزش دریانوردان به کنوانسیون ۱۹۷۸ STCW قدرت کامل قوانین اتحادیه اروپا را داد. این کنوانسیون در سال ۱۹۹۵ و بار دیگر در سال ۲۰۱۰ مورد بازنگری های قابل توجهی قرار گرفت و اصلاحات مربوط به بخشنامه اتحادیه اروپا را به دنبال داشت که آخرین نسخه آن بخشنامه ۲۰۱۲/۳۵ / EU از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۲ است. این قوانین مربوط به استانداردهای آموزش و مهارت برای دریانورد را بیان می کند. صدور گواهینامه ، و همچنین آموزش تخصصی تنظیم شده. این دستورالعمل همچنین به الزامات کشورهای عضو برای آموزش دریانوردی ، برقراری ارتباط بین اعضای خدمه و تأیید گواهینامه های خدمه (کنترل کشور بندر) می پردازد. همچنین شامل اقدامات قویتر برای مبارزه با صدور گواهینامه جعلی ، استانداردهای بالاتر برای استعداد جسمی و آموزش ایمنی به روز است.

دستورالعمل (EU) 2017/2397 12 دسامبر ۲۰۱۷ در مورد به رسمیت شناختن صلاحیت های حرفه ای در ناوبری داخلی و لغو دستورالعمل های شورای ۹۱/۶۷۲ / EEC و ۹۶/۵۰ / EC مرحله تدریجی با اقدامات انتقالی را برای گسترش شرایط صلاحیت حرفه ای فراتر از حد فراهم می کند سطح استادکاران قایق برای پوشش دادن تمام خدمه در ناوبری داخلی در اتحادیه اروپا. این بخشنامه به روز شده تعهد اعضای خدمه عرشه و افراد مسئول مراحل اضطراری را برای داشتن گواهینامه های صلاحیت تعیین می کند. قایقرانانی که در شرایط خطرناک قایقرانی می کنند باید به طور خاص مجاز به این کار باشند و برای نشان دادن صلاحیت های اضافی نیز باید از آنها استفاده شود.

استخدام دریانورد

استخدام دریانورد

در بلا شرایط ورود به رشته ی دریانوردی را گفتیم و هم اکنون به استخدام دریا نورد به تنهایی میپردازیم.
از جمله شرایط استخدام به صدور گواهینامه به عنوان دریانوردان قادر به توانایی اداره همه تجهیزات و تجهیزات ، دانش در مورد تمام قطعات کشتی ها و توانایی گره زدن مشترک گره ها است. دریانوردان معمولی این مهارت ها را یک سال یاد می گیرند و تمرین می کنند قبل از اینکه بتوانند برای پیشرفت در دریانوردان توانمند اقدام کنند.

اگرچه بیشتر دریانوردان از طریق آموزش در محل کار یاد می گیرند ، اما تجربه قبلی دریا ، مانند خدمات در گارد ساحلی در بغصی از کشور ها مثل ایالات متحده یا نیروی دریایی ایالات متحده ، می تواند مفید باشد. بسیاری از مدارس آموزش استخدام در بازرگانی دریایی را ارائه می دهند. آکادمی های دریایی بسیار انتخابی هستند و برای آموزش افسران آینده طراحی شده اند. برای دریانوردان معمولی مناسب تر مدارسی است که توسط اتحادیه های کارگری اداره می شوند. با این حال ، این مدارس فقط تعداد محدودی از جوانان بدون تجربه دریا را می پذیرند. آموزش هایی که آنها ارائه می دهند برای شروع کار به عنوان یک دریانورد توانمند یا عادی لازم نیست.
شرایط کاری
در حالی که در دریا هستند ، بیشتر دریانوردان چهار ساعت در تماشا ایستاده و سپس هشت ساعت تعطیل دارند ، هفت روز در هفته. برخی از ملوانان کار روزانه در دریا هستند ، به این معنی که آنها ۵ روز در هفته هشت ساعت در روز کار می کنند. در حالی که در بندر هستند ، همه ملوانان چهل ساعت هفته کار دارند.

با وجود مقررات ایمنی ، کار ملوانان خطرناک است. آنها در معرض انواع آب و هوا قرار دارند و خطر سقوط ، آتش سوزی ، برخورد و غرق شدن را دارند.

محل اقامت در کشتی ها اغلب محدود است و کشتی های قدیمی حریم خصوصی کمی دارند. سالن های آشفته فرصت هایی برای تفریح فراهم می کنند. ملوانان معمولاً برای مدت طولانی از خانه دور هستند. در کل ملوانی یا به عبارت دیگه دریانوردی یکی از مشاغل به نسبت سختی است که که در گذشته با تجربه و هم اکنون علاوه بر تجربه اغلب به تحصیلات دانشگاهی هم نیاز دارد البته خب همامان طور که در بالا گفته شد علاوه بر دریانورد مشاغلی دیگری هم هستند که که شغلشان در کشتی و قایق در دریاست. و علاقه مندان به این حرفه میتوانند با تحصیلات دانشگاهی وارد این حرفه شوند و کارشان را شروع کنند‌.
.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شرایط ورود علاقه مندان به حرفه دریانوردی را تشریح کرد. 

نادر پسنده در گفت و گو با خبرنگار مانا با اشاره به شیوه های مختلف ورود علاقه مندان به حرفه دریانوردی گفت: در نظام دانشگاهی دانشجو پس از قبولی در کنکور سراسری و ثبت‌نام در دانشگاه‌های دریانوردی، مانند دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دانشکده دریانوردی صنعت نفت محمودآباد و دانشگاه آزاد دریانوردی خارگ، با طی حدود چهار سال آموزش‌های آکادمیک شامل سه سال تئوری و یک سال کارورزی در دریا موفق به دریافت مدرک کارشناسی مهندسی دریا می‌شود و سپس در آزمون‌های شایستگی سازمان بنادر و دریانوردی ثبت‌نام و در صورت قبولی موفق به دریافت گواهی‌نامه شایستگی دریانوردی می‌شود.

استخدام در کشتیرانی

وی عدالت در جذب دانشجویان، استفاده از اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت هزینه‌های آموزش دریانوردی، دریافت مدرک دانشگاهی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناروی و رعایت چارچوب‌های کلی نظام آموزشی کشور را از مزایای نظام دانشگاهی جذب دریانورد برشمرد.

وی تصریح کرد: در نظام آموزشگاهی دانشجو مستقیماً‌ از طریق آزمون‌های مراکز آموزشی جذب آموزشگاه‌های دریانوردی مانند مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌شود و پس از طی آموزش‌های تئوری و کارورزی در مدت زمان کمتر از سه سال تحت نظارت و ممیزی‌های مستمر سازمان بنادر و دریانوردی آماده شرکت در آزمون‌های این سازمان شده و در صورت قبولی موفق به دریافت گواهی‌نامه شایستگی دریانوردی و خدمت در دریا می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در این شیوه فارغ‌التحصیلان موفق به دریافت مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نخواهند شد.

چگونه در کشتیرانی استخدام شویم؟

وی جذب دانشجو مطابق با معیارهای صنعت، کاهش محدودیت هزینه جهت آموزش و تربیت دریانوردان، تطبیق بسیار سریع تر و با مطلوبیت بیشتر سیلابس‌های درسی مطابق با الزامات کنوانسیون و سرعت آموزش دریانورد و معرفی به صنعت دریایی را از ویژگی های نظام آموزشگاهی بیان کرد.

وی افزود: با توجه به مالکیت خطوط کشتیرانی بر این آموزشگاه‌ها،‌ ضمن حمایت بیشتر از این نظام آموزشی، برنامه‌ریزی تربیت دریانوردان مطابق با برنامه‌های آتی صنعت بهتر صورت می‌گیرد.

مدیر کل امور دریایی در خصوص نظام آموزشی دانشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای دریانوردی گفت: فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های دریانوردی به مدت دو سال در دانشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای دریانوردی که هم اکنون بخشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است در مقطع فوق‌دیپلم فارغ‌التحصیل می‌شوند. ضمن اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۵ نیز با تعاملات ایجاد شده بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت علوم و عقد تفاهم‌نامه همکاری حرکت به سوی استانداردسازی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای دریانوردی آغاز شده است و فارغ‌التحصیلان این دانشکده‌ها می‌توانند با دریافت گواهی‌نامه دریانوردی شناورهای زیر سه هزار، در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور مشغول به کار شوند. 

اموزش در کشتیرانی

وی افزود: همچنین بر اساس یک تجربه حدود پنج ساله در ایران شرکت‌های کشتیرانی برخی اوقات از طریق آزمون و مصاحبه در خصوص جذب فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای دریانوردی اقدام کرده و با اجرای دوره تکمیلی دو ساله آنها را جهت شرکت در آزمون‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی معرفی می‌کنند و بعد از دریافت گواهی نامه شایستگی در قبال تعهد به خدمت بر روی ناوگان کشتیرانی مشغول می‌شوند.

پسنده ادامه داد: در نظام آموزشی هنرستان‌های دریانوردی، دانش‌آموزان به مدت سه سال در این هنرستان ها تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل می‌شوند. از ابتدای سال ۱۳۹۵ نیز با توجه به تعاملات ایجاد شده بین سازمان بنادرودریانوردی و وزارتخانه آموزش‌وپرورش و عقد تفاهم‌نامه همکاری بین آنها حرکت به سوی استانداردسازی آموزش‌های هنرستان‌های دریانوردی آغاز شده است و فارغ‌التحصیلان این هنرستان‌ها می‌توانند با دریافت گواهی‌نامه دریانوردی زیر ۵۰۰ سفرهای نزدیک به ساحل ،در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور مشغول به کار شوند.

استخدام در کشتیرانی

وی کاهش زمان تربیت دریانورد، ماندگاری بیشتر در دریا، آموزش رایگان دریانوردی، ایجاد شناخت مطلوب از دریا برای تصمیم‌گیری جوانان و انتخاب شغل دریانوردی ، کاهش سن ورود به حرفه دریانوردی و سطح آموزش مناسب برای تأمین افسران زیر سه هزار و زیر ۵۰۰ سفرهای نزدیک به ساحل را از مزایای آموزش در هنرستان های دریانوردی و دانشکده های فنی و حرفه ای دریانوردی دانست.

معافیت سربازی دریانوردان با احیاء مجدد ماده ۹ 

این کارشناس بخش دریایی کشور با اشاره به ماده ۹ قانون نظام‌وظیفه گفت: بر اساس این قانون دانشجویان دوره چهار ساله آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به شرط سپردن تعهد و انجام ۱۰ سال خدمت در این شرکت‌ها و سازمان پس از طی دوره آموزشی مقدماتی و تخصصی در نیروی دریایی از انجام مابقی خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.

وی یادآورشد: این قانون که از سال ۱۳۹۰ لغو شده بود با تلاش‌های مستمر سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری سایر شرکت‌ها و ارگان‌های دریایی در سال ۱۳۹۵ مجدداً احیاء شد.

شرایط استخدام در کشتیرانی

مدت زمان و هزینه دوره‌های آموزشی دریانوردی

مدیر کل امور دریایی افزود: مدت زمان دوره‌های افسر دومی و مهندس سومی سفرهای نامحدود در دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که منجر به صدور مدرک کارشناسی می‌شود، حدود چهار سال و در آموزشگاه‌های دریانوردی که منجر به صدور مدرک تحصیلی آموزش عالی نمی‌شوند، حدود سه سال است.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه دانشجو وارد نظام آموزش دانشگاه‌های وزرات علوم شده باشد، هزینه‌های آموزش آنها مانند هر دانشجوی دیگر در قالب سرانه‌های آموزشی کشور توسط وزارت علوم تأمین می‌شود و اگر از طریق هنرستان اقدام کند، هزینه وی از طریق وزارت آموزش‌وپرورش تأمین شده است. اگر هم دانشجو از طریق نظام آموزشگاهی با تعهد ۱۰ ساله اقدام کند، بورسیه شرکت‌های کشتیرانی خواهد بود و علاوه بر اینکه هزینه آموزش وی توسط شرکت کشتیرانی مذکور تأمین می‌شود، معمولاً مبلغی نیز به عنوان کمک‌هزینه دریافت می‌کند اما چنانچه دانشجو، دانشگاه آزاد را برای ورود به حرفه دریانوردی انتخاب کرده باشد، هزینه آموزش به عهده دانشجو خواهد بود.

پسنده با بیان این نکته که برای ابقاء در لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی کلیه الزامات آموزشی شامل سیلابس‌ها و ساعات آموزش استانداردسازی شده است گفت: حضور نام ایران در این لیست به معنی تأیید کیفیت آموزش و آزمون و صدور اسناد دریانوردی مطابق با ارزیابی کارشناسان سازمان جهانی دریانوردی است اما باید توجه داشت که استانداردهای بین‌المللی، حداقل آموزش را با توجه به هزینه و قیمت تمام شده آموزش دریانوردان لحاظ کرده است بنابراین بهتر است دریانوردان بعد از ورود به بازار کار از طریق دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در شرکت‌های کشتیرانی و کسب تجربه کارورزی بر دانش و شایستگی خود بیفزایند.

این کارشناس دریایی افزود: با توجه به بررسی و تحلیل ظرفیت‌های آموزش دریانوردی در مراکز آموزشی کشور و مقایسه ظرفیت آموزش و تربیت سالانه دریانوردان با نیاز سالانه شرکت‌های کشتیرانی ایران، با حداقل هزار نفر ظرفیت مازاد در آموزش افسران دریانورد مواجه می‌شویم.

وی با بیان لزوم استفاده بهینه‌ از ظرفیت مراکز آموزش دریانوردی گفت: در این خصوص دو طرح آموزش و تربیت دریانوردان ایرانی برای کار در ناوگان خارجی و آموزش و تربیت و صدور گواهی‌نامه دریانوردی برای متقاضیان خارجی در اهداف آموزش دریانوردی کشور قرار گرفته است.

استخدام در کشتیرانی

نقشه راه آموزش دریانوردی کشور

وی با اشاره به اینکه در حال تهیه نقشه راه آموزش دریانوردی کشور با افق ۱۰ ساله هستیم، گفت: در این نقشه راه، مبنای آموزش و تربیت دریانوردان کشور، هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در بخش سفرهای نزدیک به ساحل و دانشگاه‌های وزارت علوم در بخش سفرهای نامحدود خواهند بود و آموزشگاه‌ها و مؤسسات بخش‌خصوصی نیز زیربنای ارائه آموزش‌های تکمیلی و تخصصی دریانوردان هستند و با توجه به اهمیت موضوع اشتغال‌زایی در این نقشه راه توجه خاصی به صدور دریانوردان ایرانی به صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی و آموزش دریانوردان خارجی در مراکز آموزش ایرانی شده است. 

پسنده مهم‌ترین مشکل آموزش‌های دریانوردان در حال حاضر را تامین زیرساخت‌های دوره‌های کارورزی ذکر کرد و اظهارداشت: به منظور ضرورت اطمینان از شایستگی دریانوردان، تقریباً در تمامی دوره‌های آموزشی حدود ۱۲ ماه از دوره باید بر روی کشتی‌های در سفرهای نامحدود انجام شود که متأسفانه هم اکنون کمبود کشتی‌های با ظرفیت حمل دانشجو و هزینه‌های کارورزی یکی از مشکلات جدی این حوزه است که البته با ایجاد تعاملات لازم با شرکت‌های کشتیرانی کشور و به تدریج با الحاق کشتی‌های جدید به ناوگان تجاری و مساعدت‌های خطوط کشتیرانی این مشکل در حال مرتفع شدن است.

قوانین استخدام در کشتیرانی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی
0

بالا

X