حقوق کاپیتان کشتی در ایران
0

حقوق ناخدای کشتی

در ابتدا بهتر است این طوری شروع کنیم   که یکی از مواردی که هر شخصی به کاری علاقه پیدا می کند  مزایا ی آن از نظر مالی است.

حقوق ناخدای کشتی در بعضی یک امر ثابت نیست و بسته به شرایط متفاوت است. از جمله ی این شرایط می توان به  نوع شناور و ویژگی های  بار اشاره کرد. برای نمونه  حقوق  ناخدای کشتی مسافربری به مراتب کمتر از ناخدای   کشتی حامل مواد سوختی است‌. همچنین ناخدای کشتی  صید مروارید و بقیه ی زیور آلات  دریایی  خارج از مسئله ی حفاظت می تواند اگر کشتی و امکانات مال خودش است  سود دهی متفاوتی را برای خود رقم بزند.و اگر نا خدا مالک کشتی  ماهیگیری بود می تواند باز هم به انتخاب خودش رقم مختلفی را   در آمد زایی کند. متاسفانه بعضی ها از راه غارت  کشتی در دریا سود می برن که به دزدان دریایی شهرت دارند.

از دیگر این شرایط می توان به  مدت  زمانی که ناخدا در آب  هست اشاره کرد. خب قطعا نا خدایی که  مدت ۴ تا ۶ ماه خارج از خشکی و دور از نزدیکان می ماند . از ناخدای کشتی   سفر چند روزه بیشتر است.

اما خب ناخدای کشتی که  به عنوان کارمند رسمی کار می کند حقوق  ثابت دارد. م( مانند بسیاری از کارکنان دیگر مثل مهندسان)

موارد خاص کشتی رانی در ایران

حقوق کاپیتان کشتی در ایران  متغیر است.  ولی هر چه قدر این مبلغ  باشد  یک سری موارد خاصی است که  این حوزه را در کشور ما کمی  تنزل داده است. در زیر به موارد خاص کشتی را نی در این سال های اخیر ایران  می پردازیم.

1.  کشور ما به دلیل  تحریم های سیاسی، بعضی مواقع به مدت طولانی دریانوردان حقوق نمی گیرند زیرا اصلا کاری وجود ندارد.

2.   حقوق باز نشستگی کم  است و بسیاری دوباره وارد حیطه ی کاری می شوند

3.   همه ی کارکنان اعم از کاپیتان، مهندس کشتی و خدمه باید بیمه داشته باشند که  این مورد هم فقط در بعضی جا ها اجرا می شود.

4.   خطر همیشه در کمین آن هاست از جمله حمله ی دزدان دریایی

5.   سخت ترین کار کشتی بر عهده ی کاپیتان کشتی است( البته در همه جای جهان این موضوع صدق می کند  و اختصاص به کشور ما ندارد)

حقوق کلی کاپیتان کشتی در ایران

 

در شرکت های معتبر  با کاپیتان کشتی قرار داد بلند مدت می بندند ولی شرکت های کوچک به قرار داد های یک ماهه بسنده می کنند. در رابطه با افسران کشتی عمدتا این قرار داد ها بلند مدت است.

متاسفانه در کشور ما چندین افسر ارشد خارجی وجود دارد که حقوقی بالغ بر دو برابر ایرانی ها می گیرند. که البته این موضوع را می توان با نداشتن  امنیت شغلی خارجی ها توجیه کرد.

کاپیتان کشتی بیشترین حقوق را بین کارکنان می گیرد و بنا بر گفته ی مسئولی از این حوزه به کاپیتان  ماهانه ۴۰۰۰ دلار می دهند. که البته این مبلغ جای شک و تردید دارد.

بعضی از کاپیتان های کشتی ایرانی دوست دارند برای سرمایه ی بیشتر جذب کشور های دیگر بشوند که البته چون کشور های همسایه ایرانی ها را رقیب می  دانند این کار بسی دشوار است.

کاپیتان کشتی  پس از ورود به خشکی حقوق خود را دریافت می کند و درحین وظیفه معمولا حقوق دریافت نمی شود.

کاپیتان کشتی در یک نظام  درست  سر و کاری با امور فنی ندارد و این موضوع بر عهده ی سرمهندس است.

در ایران رونق رشته ی ‌کاپیتانی تا حدودی به صادرات و واردات بستگی دارد. پس همیشه ثابت نیست.

 

در پایان این طوری می شود گفت که شغل کاپیتانی هرچند جذاب است ولی سختی های خاصی  را در پی دارد به خصوص در کشور ما( به دلایل شرایط سخت سیاسی). که البته این شغل خارج از مهارت و تحصیلات تا حدود زیادی عشق می طلبد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی
0

بالا

X